19 mars 2013

Nyttig lasagne och banan & äppelgröt

Träningen igår gick jättebra. Flöt på genom hela passet och jag fick öka på alla vikterna. Körde till och med tyngre än Markus på tricepscurl men då pushade jag muskeln till max!

Idag blir det träning igen men har inte bestämt mig för om jag ska styrketräna eller om det ska bli kondition. Funderar på att antingen köra ett hårt benpass eller cykla i 60 min. Får se hur det blir!

Nu tänker jag lägga upp lite recept. Det ena är gårdagens middag som blev en god och nyttig variant på lasagne och det andra receptet är dagens frukost som är den godaste gröten jag ätit, havregrynsgröt med banan och äpple.

Nyttig och het bönlasagne med zucchini och keso

ca 4 portioner 225 grader


Ingridienser

Het köttfärssås med bönor (chili con carne)
  • 1 gul lök
  • 3 vitlöksklyftor
  • ca 500 g blandfärs
  • 1 burk krossade tomater
  • 1 burk hela körsbärstomater
  • 1 röd paprika
  • ½ röd chili
  • 2-3 burkar med olika sorters valfria bönor
  • Salt, svartpeppar och cayennepeppar efter smak
Hacka lökarna fint och låt det svettas i en panna med lite olivolja på medelvärme. Ha i färsen och bryn den med löken. Häll i alla tomater. Hacka paprikan och chilin och blanda i. Häll i bönorna i ett durkslag och skölj under kallt vatten. Häll sedan över bönorna i köttfärssåsen. Krydda med salt och peppar efter smak. Låt puttra på svag värme.

Lasagne
  • 1 zucchini
  • Ett paket färska lasagneplattor (valfritt, går att göra lasagnen med bara zucchini)
  • Salt
  • 500 g minikeso
  • En sats chili con carne
  • Riven ost
Skölj zucchinin och hyvla långa breda skivor med en osthyvel. Lägg skivorna i ett durkslag och salta så att vätskan kommer ut och torka av skivorna med hushållspapper. Sätt ugnen på 225 grader. 
Ta en ugnsäkerform och varva med ett tunt lager keso i botten sedan köttfärssås och sedan zucchini eller lasagneplattor (valfritt eller ta vartannat lager som jag) fortsätt så och avsluta med köttfärssås och strö riven ost överst. Hit kan man förbereda och ha lasagnen i kylen tills den ska gräddas. Annars grädda lasagnen i ca 20 min. Servera med en sallad.



Havregrynsgröt med banan och äpple

1 portion


Ingredienser
  • 1 dl havregryn
  • 2½ dl minimjölk
  • ½ krm salt
  • 1 banan
  • 1 grönt äpple
  • Kanel efter smak
Skiva bananen tunt och hacka äpplet till små bitar. Ta en tjockbottnad kastrull och häll i havregryn, mjölk, salt och halva bananen och rör om. Låt koka upp och puttra ca 2-3 min på svag värme. När gröten nästan är klar har du i hälften av det hackade äpplet och rör om. När gröten är klar häller du över det i en skål. Garnera med resten av bananen och äpplet och strö över kanel och njut gröten varm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar